۵- توجه به عاقبت وثمرات پایداری در تصمیم : این موضوع را با مثال های روز مره که فرد با آن روبرو ست می توان توضیح داد . که : اگر کسی با ما قرار بگذارد که با وسیله نقلیه خویش ما را به محل کار یا جلسه ای مهم (آزمون ) برساند وقول می دهد که زود تر از موعد خواهد آمد اما اگر به دلائلی قول خویش را عملی نکند روحیه ما چگونه خواهد بود ؟ چه اثراتی در سر نوشت ما خواهد داشت ؟ و نیز در مورد غفلت لازم است مختصر ومفید    عوامل غفلت را توضیح وتبیین  نموده البته به صورت اشاره نه مفصل زیرا غفلت عامل بسیار باز دارنده در انجام  تصمیمات و عمل به عهد وپیمان است .۶-   داشتن دوست هم فکر و هم راه : در این درس با مثال های زیبا ومذکور به دانش آموز در فهم ودرک این مطلب کمک  بزرگی کرد ولی لازم  است نکته مقابل آن هم یعنی نداشتن همراه خوب مثال یا تشبیهی ذکر شود تا هر دو در ذهن دانش آموز مقا یسه شود وخود راحت تر آ ن را تمیز دهد .۷۰- رعایت اصل اعتدال : در این مورد نیز جای مثال وتشبیه به جا و موثر خالیست زیرا توده مردم جامعه کنونی بخصوص نسل جدید ما افراط وتفریط در کارهای شان زیاد  مشاهده می شود لذا مطلوبتر   آن است که  احادیث زیبا  یا ضرب المثل ها ی خوب در این قسمت ذکر شده وتوضیح داده شود . ۸- رعایت اصل تدریج وتداوم : هم حدیث بسیار زیباست وهم شعر زیبا یی ذکر شده که می توان گفت یی  نقص ارئه  گردیده است . ۹-  نکته مهم  دیگر این که : جای تصاویر جذاب  ویا طرح های گرا فیکی در درس بسیار خالی ست . ۱۰- در اندیشه وتحقیق درس می توانیم از عوامل دیگر هم سوال کنیم .زیرا پاسخ دادن به اندیشه وتحقیق موجب مرور درس نیز می گردد  و باعث تثبیت مطالب در ذهن دانش  آموز خواهد شد ضمنا توفیق اجباری برای فراگیران حاصل میشود .واز آن جا که دانش آموز تلاش بیشتری برای امتحانات دارد در نتیجه به یادگیری و یاد سپاری موار د  شش گانه کمک خواهد کرد .در پایان پیشنهاد می شود در رابطه با هر بند از شاعرانی چون سعدی وحافظ ومولوی و پروین اعتصامی ....نیز بهره برداری شود تا قرآن همراه با احادیث واشعار مرتبط جذابیت بیشتری ایجاد می نمایید.     من الله توفیق